DLH årsrapport 2014 – likvidering som i likvidering?

I næsten et år har DLH, som er regnskabsaktuel 11. marts, været i likvideringsfasen. Vi er nok ikke de eneste der sidder og venter i spænding på næste uges regnskab efter denne uges lidt kryptiske meddelelse, som vi vurderer indebærer en nedskrivning af den indre værdi på mindst 15 millioner kroner, svarende til 30 ører per aktie.

Aktien handles i 2,68 i skrivende stund med indre bogførte værdier på 4,5 kr. pr. aktie. Interessen ud fra et investor perspektiv samler sig om kvaliteten af de bogførte værdier.

Vi har set det meste salg igennem 2014 til bogført værdi, et enkelt salg over bogført værdi og nu de brasilianske og russiske aktiver solgt under indre værdi.

Det “spændende” ved casen er at alle medarbejdere er opsagt 30/4 2015, selskabet var indtil denne uge gældfri og man har kun 3 aktiver tilbage i selskabet. Så det bør altså være den lille tabel man skal bruge for at regne værdien ud.

Hvis vi tager engangsudgiften på 15 millioner til opsigelsen af medarbejdere så kan vi regne os frem til en yderligere 30 ører nedskrivning af den indre værdi.  Så lander vi på 3,9 kroner i indre værdi. Men vi er fortsat uklare på hvad den rigtige værdi af DLH bør være. Vi vælger ikke at tage merprovenuet med den grund der blev solgt til over indre værdi af forsigtighedsmæssige grunde. Og så tæt på en likvidering er markedet ihvertfald slet ikke indstillet på at de bogførte værdier er til stede. K/I idag er vel omkring 0,6 med ovenførte nedskrivninger in mente.

Så hvad foregår der? Det spørger de sikkert også om i SmallCap Danmark som har en større position i DLH de tidligere har vurderet til en værdi til over 5-6 kroner per aktie. Men likvideringen har været langsomt og ikke bragt ekstra værdier frem.

I denne uge kom selskabet med en overraskende melding om at man vælger at købe sin gamle bygning i Høje Tåstrup og optage et banklån til formålet. Efter samtaler med selskabet kan vi konstatere at det ikke er et udtryk for at man skifter strategi – medarbejderne er fortsat opsagt. Der er tale om en nødvendig finansiel disposition som køber selskabet ud af sin leasing forpligtelse. Men bottomline er at man nu står med en ejendom på bøgerne til 33 millioner, som man har optaget et lån på 54 millioner for at købe. Der modregnes leasingforpligtelser og allerede afsatte afskrivninger, så den regnskabsmæssige effekt er åbenbart kun netto minus 8 milioner. Skal man af ovenstående disposition læse at selskabet alligevel ikke er indstillet på et brandudsalg af selskabets værdier – det er trods alt lidt af et statement at optage et lån på 54 millioner for at købe et aktiv der vil stå til 33 millioner i bøgerne? Man må tro på noget eller også er alternativet værre?

Værdierne tilbage i DLH per dags dato er:

• 5,6 % Caceres Forestal
  • DLH pladeforretning Sverige/Danmark
  • DLH France
  • Ejendommen Skagensgade Høje Taastrup

Så hvor svært kan det være at beregne værdien ud fra det? Meget svært åbenbart og vi er forvirrede på højt plan. Regnskabet d. 11. marts bør løfte sløret for den bogførte værdi.

Det er forbundet med en betydelig risiko at investere i selskabet, en højere risiko end vi havde troet da vi indledte positionen. Vi har skrevet om før at fonden har solgt ud inden årsskiftet hvilket er endnu et faresignal.

Vi har DLH i modelporteføljen, som speciel event case.